Jaguar_E_type_1series.jpg

De Jaguar E-type sloeg op de autosalon in Genève vanwege de sublieme vormgeving en het technische concept, in als een bom. Leuke wetenswaardigheid bij deze introductie in Genève is dat de E-type "showcar" nèt op tijd klaar was om te worden gepresenteerd.

De vormgeving van de Jacuar serie I E-type zoals deze in 1961 werd voorgesteld is welhaast van een onaardse schoonheid. Kijk naar de vele fraaie details zoals de motorkap, de koplampen, de achterlichten, de uitsnede van de wielkasten en de achterflanken en realiseer je dat je kijkt naar absolute, tijdloze, schoonheid in automobiel vormgeving.

Technisch is de Jaguar E-type ook een juweel; de carrosserie is een stalen monocoque met een vóór aan het schutbord bevestigd subframe waarin de motor en de wielophanging zijn aangebracht. Achter, onder het monocoque vinden we een tweede subframe waaraan het differentieel en de achterwielophanging zijn bevestigd. De Jaguar E-type is voorzien van onafhankelijke wielophanging en schijfremmen rondom. De schijfremmen achter zijn om onafgeveerd gewicht te besparen tegen het differentieel geplaatst.

De Jaguar E-type, serie I werd geleverd als OTS en als FHC en werd in beginsel geleverd met de bekende XK 3.8 liter krachtbron met 245 pk vermogen en een lastig schakelende Moss versnellingsbak. In 1964 kwam er een 4.2 liter motor beschikbaar evenals een nieuwe versnellingsbak die in eigen huis gebouwd werd. In 1966 kwam er een ruimere 2+2 FHC variant op de markt met een verlengde wielbasis en meer interieurruimte. Tussen 1966 en 1968 verscheen de E-type serie 1.5 waarbij de fraaie perspex koplamp afdekkappen waren verwijderd onder druk van de Amerikaanse regelgevingen.

In 1968 verlangde de Amerikaanse wetgever aanvullende wijzigingen welke resulteerden in de Jaguar E-type serie II. De E-type serie II kreeg hoger geplaatste bumpers waardoor voor de richtingaanwijzer/ achterlicht units een andere plaats gezocht moest worden. Deze vonden een plek onder de bumpers. Verder kreeg de Jacuar E-type serie II een veiligheids stuurkolom en een schonere 4.2 liter motor.

In 1971 verscheen de laatste Jaguar E-type versie; de serie III. Deze serie kreeg voor het eerst de beschikking over een 5.3 liter V12 krachtbron met 276 DIN pk. Wederom waren er uiterlijke detailwijzigingen waar te nemen. De E-type serie III werd voorzien van uitgeklopte wielschermen, stalen velgen en een verchroomde grille. Het belangrijkste nieuws in de serie III was echter dat er nog maar twee versies beschikbaar waren; de 2+2 FHC en de roadster, beide op de lange 2+2 wielbasis. In 1973 viel het doek voor deze belangrijke auto in de automobiel historie.

Technische gegevens Jaguar E-type motor

motor V6 motor in lijn met dubbele bovenliggende nokkenassen (DOHC)
Cilinderinhoud 3.781 cc
Vermogen 265 pk. bij 5.500 tpm
Carburateurs 3 x S.U.
Versnellingsbak 4 versnellingen, handbediend
Remmen Dunlop schijfremmen rondom
Topsnelheid 240 km/u
Gewicht 1240 kg

productie aantallen Jaguar E-type: 78.733

Jaguar E-type FHC OTS 2+2:
Series 1 3,8 l 7827 7669  
Series 1 4,2 l 9548 7770 5598
Low Drag Coupe 1    
Lightweight 12    
Series 1 1/2 914 554 637
Series 2 9548 7770  5598
Series 3   7990 7297

 

Mannessen Engines

Motorrevisie - Soesterberg

Mannessen is gespecialiseerd in de revisie van uw oude of nieuwe Jaguar motor. Uw oude Jaguar motor kan bij ons langskomen voor een kleine of grote beurt tot en met een complete revisie waarbij de motor uit elkaar gaat. Hierbij wordt elk onderdeel weer optimaal gemaakt. Bent u op zoek naar Tuning of meer vermogen voor uw Jaguar, dan bent u bij ons aan het goede adres.

Uw vragen over Jaguar

Naam:*

E-mail:*

Telefoon:

Uw vraag:*

Oldtimers

In de zomer van 1950 produceerde de onderneming een muisgrijs gespoten deluxe uitvoering (de PV444AS) i.p.v. de vaste standaardkleur zwart, met luxueuzere bekleding, bumperrozetten en chroomlijsten - dit alles slechts voor een iets hogere prijs.

witlijn_right_cont.jpg

Motorrevisie

Revisie van een motor is noodzakelijk na overmatige motorslijtage. Dit kan voorkomen na slecht onderhoud, het breken van de distributieriem, gebruik van verkeerde olie of te lang doorrijden met een klein defect. Of gewoon...

witlijn_right_cont.jpg

Cilinderkoprevisie

In de zomer van 1950 produceerde de onderneming een muisgrijs gespoten deluxe uitvoering (de PV444AS) i.p.v. de vaste standaardkleur zwart, met luxueuzere bekleding, bumperrozetten en chroomlijsten - dit alles slechts voor een iets hogere prijs.

witlijn_right_cont.jpg

Jaguar onderdelen

Revisie van een motor is noodzakelijk na overmatige motorslijtage. Dit kan voorkomen na slecht onderhoud, het breken van de distributieriem, gebruik van verkeerde olie of te lang doorrijden met een klein defect. Of gewoon...

witlijn_right_cont.jpg

Fotogalleries:

Jaguar.jpgJaguar_E_type.jpgJaguar_Mk_II.jpgBMW_M1_tuning.jpgBMW_M3_Alphine.jpgkapotte_onderdelen.jpg