Jaguar XK 150

De Jaguar XK 150 kwam in 1957 op de markt als opvolger van de Jaguar XK 140. Het onderstel van de XK 150 was grotendeels gelijk aan dat van de XK 140, maar was nu voorzien van een nieuwe, bredere, carrosserie. De vormgeving was wederom zeer fraai maar ten opzichte van de XK 120 en XK 140 iets minder dynamisch.

De carrosserie was minder slank en de karakteristieke spatbordlijnen waren nu minder uitgesproken aflopend vormgegeven. De toegenomen breedte van de carrosserie resulteerde in de toepassing van een bredere grille welke, volgens beste Jaguar traditie, op zeer fraaie wijze in de vormgeving werd opgenomen. Tevens werd voor het eerst een spijlloze, panoramische, voorruit op de XK serie toegepast.

Technisch waren er ten opzichte van de XK 140 de volgende verbeteringen te noteren; de XK 150 werd voorzien van schijfremmen op de voorwielen en meer vermogen leverende motoren. De 3.4 liter XK motor leverde in de XK 150 standaard 210 pk. en in de SE ("Special Equipment") versie 250 pk. Vanaf 1958 kwam er tevens een 3.8 liter XK motor voor de XK 150 beschikbaar met maar liefst 265 pk.

Evenals de Jaguar XK 120 en XK 140 was de XK 150 leverbaar in drie varianten; als OTS, als ruimere DHC en als FHC met vast stalen dak. In 1961 werd de productie van de XK 150 beëindigd en werd de XK 120, XK140, XK 150 serie na 13 jaar opgevolgd door de Jaguar E-type…

Technische gegevens Jaguar XK 150 motor

Model bouwjaar inhoud boring / slag carburateur motor vermogen
XK 150 3.4 1957-1959 3442cc  83mm x 106mm Double SU H6 193 pk bij 5500 tpm
XK 150 3.4 S 1957-1959 3442 cc 83 mm x 106 mm Triple SU H8 253 pk bij 5500 tpm
XK 150 3.8 1959-1960 3781 cc 87 mm x 106 mm Double SU H6  223 pk bij 5500 tpm
XK 150 3.8 S 1959-1960 3781 cc 87 mm x 106 mm Triple SU H8 269 pk bij 5500 tpm
   

Mannessen Engines

Motorrevisie - Soesterberg

Mannessen is gespecialiseerd in de revisie van uw oude of nieuwe Jaguar motor. Uw oude Jaguar motor kan bij ons langskomen voor een kleine of grote beurt tot en met een complete revisie waarbij de motor uit elkaar gaat. Hierbij wordt elk onderdeel weer optimaal gemaakt. Bent u op zoek naar Tuning of meer vermogen voor uw Jaguar, dan bent u bij ons aan het goede adres.

Uw vragen over Jaguar

Naam:*

E-mail:*

Telefoon:

Uw vraag:*

Oldtimers

In de zomer van 1950 produceerde de onderneming een muisgrijs gespoten deluxe uitvoering (de PV444AS) i.p.v. de vaste standaardkleur zwart, met luxueuzere bekleding, bumperrozetten en chroomlijsten - dit alles slechts voor een iets hogere prijs.

witlijn_right_cont.jpg

Motorrevisie

Revisie van een motor is noodzakelijk na overmatige motorslijtage. Dit kan voorkomen na slecht onderhoud, het breken van de distributieriem, gebruik van verkeerde olie of te lang doorrijden met een klein defect. Of gewoon...

witlijn_right_cont.jpg

Cilinderkoprevisie

In de zomer van 1950 produceerde de onderneming een muisgrijs gespoten deluxe uitvoering (de PV444AS) i.p.v. de vaste standaardkleur zwart, met luxueuzere bekleding, bumperrozetten en chroomlijsten - dit alles slechts voor een iets hogere prijs.

witlijn_right_cont.jpg

Jaguar onderdelen

Revisie van een motor is noodzakelijk na overmatige motorslijtage. Dit kan voorkomen na slecht onderhoud, het breken van de distributieriem, gebruik van verkeerde olie of te lang doorrijden met een klein defect. Of gewoon...

witlijn_right_cont.jpg

Fotogalleries:

Jaguar.jpgJaguar_E_type.jpgJaguar_Mk_II.jpgBMW_M1_tuning.jpgBMW_M3_Alphine.jpgkapotte_onderdelen.jpg