Door de jaren heen zijn er veel specials gebouwd op Jaguar chassis. Het idee voor deze het idee van deze Jaguar 3.8 liter special was afkomstig van de Engelsman Graham Garrett die eerder een SS 100 replica had gebouwd. Deze Special moest echt anders worden, uitstekende rij eigenschappen bieden, meer comfort en meer interieur- en bergruimte. Garrett bouwde deze special op basis van een Jaguar Mk IX (9) chassis met 3.8 liter zescilinder motor uit 1959.

jaguar_3.8_litre_special_1960.jpg

Garrett vond zijn inspiratie bij de SS 100 waarvan hij het vooraanzicht deels wilde overnemen. Om dat te bereiken moest de motor verder naar achteren in het chassis worden geplaatst en moest er een kortere versnellingbak worden gevonden. Het werd een handgeschakelde vierversnellingsbak met overdrive uit de Jaguar Mk I.

Ook moest de auto lager bij de weg komen te staan, dit werd opgelost met veren van de Jaguar XK 150. Het rollende chassis werd verder opgebouwd met remklauwen van de Jaguar XJ 6 serie 2, remschijven en spaakwielen van de JaguarXK 150 en de ingekorte radiator en grille van de Jaguar Mk V (5).

Na voltooiing van het rollende chassis werd de carrosserie gebouwd door de firma  Classic Car Panels in Frome Engeland. Carrosseriebouwer Dick Dawes vormde door handmatig walsen en kloppen de aluminium panelen. De panelen werden aangebracht op een buizenchassis. De Jagaur 3.8 liter Special was in 1992 klaar. In familiekring kreeg de auto de bijnaam ' the Brute'. In 1995 werd de Special verkocht aan Dave Williams die nog een aantal wijzigingen aanbracht. Hij verfraaide het dashboard, monteerde beter passende stoelen en hij liet canvas ' side screens' maken.

Technische gegevens Jaguar 3.8 liter Special

motor V6 lijnmotor
cilinderinhoud 3781 cc
carburatie 2x S.U. HD6 1¾ inch
vermogen 220 pk. bij 5500 tpm
versnellingsbak 4 versnellingen handgeschakeld +overdrive
topsnelheid onbekend
gewicht 1300 kg

Mannessen Engines

Motorrevisie - Soesterberg

Mannessen is gespecialiseerd in de revisie van uw oude of nieuwe Jaguar motor. Uw oude Jaguar motor kan bij ons langskomen voor een kleine of grote beurt tot en met een complete revisie waarbij de motor uit elkaar gaat. Hierbij wordt elk onderdeel weer optimaal gemaakt. Bent u op zoek naar Tuning of meer vermogen voor uw Jaguar, dan bent u bij ons aan het goede adres.

Uw vragen over Jaguar

Naam:*

E-mail:*

Telefoon:

Uw vraag:*

Oldtimers

In de zomer van 1950 produceerde de onderneming een muisgrijs gespoten deluxe uitvoering (de PV444AS) i.p.v. de vaste standaardkleur zwart, met luxueuzere bekleding, bumperrozetten en chroomlijsten - dit alles slechts voor een iets hogere prijs.

witlijn_right_cont.jpg

Motorrevisie

Revisie van een motor is noodzakelijk na overmatige motorslijtage. Dit kan voorkomen na slecht onderhoud, het breken van de distributieriem, gebruik van verkeerde olie of te lang doorrijden met een klein defect. Of gewoon...

witlijn_right_cont.jpg

Cilinderkoprevisie

In de zomer van 1950 produceerde de onderneming een muisgrijs gespoten deluxe uitvoering (de PV444AS) i.p.v. de vaste standaardkleur zwart, met luxueuzere bekleding, bumperrozetten en chroomlijsten - dit alles slechts voor een iets hogere prijs.

witlijn_right_cont.jpg

Jaguar onderdelen

Revisie van een motor is noodzakelijk na overmatige motorslijtage. Dit kan voorkomen na slecht onderhoud, het breken van de distributieriem, gebruik van verkeerde olie of te lang doorrijden met een klein defect. Of gewoon...

witlijn_right_cont.jpg

Fotogalleries:

Jaguar.jpgJaguar_E_type.jpgJaguar_Mk_II.jpgBMW_M1_tuning.jpgBMW_M3_Alphine.jpgkapotte_onderdelen.jpg